Byar i förvandling
Under tiden efter sekelskiftet bröt
en ny tid fram. Vi har sett hur Långnäs fick egen handelsförening
1905, Alvik ny skola 1906 och Långnäs några år
senare, samt hur bygden elektrifierades 1918. Vid ungefär samma
tid byggdes ett mejeri i Alvik som betjänade ett hundratal
mjölkleverantörer i Ale, Alvik, Långnäs, Hällfors
och Bjursträsk.
På 1910-talet kom även
de första cyklarna och bilarna till bygden. I Långnäs
ägdes den första bilen av Helmer Andersson som tagit körkort
i Stockholm 1913 och köpt en bil av grosshandlare Burman i
Luleå. I Alvik ägdes den första bilen av ”Spjut-Ville”
Vikström, som år 1919 köpte en begagnad ”Pänemobil”
av en åkare i Luleå. Samma år köpte Albin
Åström i Alvik sin första traktor, som för
övrigt lär ha varit den första av sitt slag i Norrobtten.
I början på 1920-talet införskaffade han sin första
bil, ett lastbilschassi som försågs med överbyggnad
och långbänkar. Bilen användes bl a till att forsla
mjölkflaskor och annat gods, men även för att skjutsa
kyrkfolk till bröllopp och begravningar. Således början
till dagens Alviks Trafik. Egen poststation fick Alvik och Långnäs
år 1930 med postadress Alviksnäs, vilken dock inom kort
ändrades till Alviken efter påtryckningar från
ortsbefolkningen. År 1933 bildades Alviks Idrottsförening
och året därpå uppförde bröderna Thurfjell
sin första snickerifabrik.
Inom jordbruket skedde också
förändringar. Fabrikstillverkade slåttermaskiner,
hjulräfsor och tröskverk inköptes och underlättade
skördearbetet. Stora myrar utdikades och forsrensningar genomfördes
i Alån, såväl år 1909 som på 1930-talet,
allt för att förbättra odlingsmöjligheterna.
Tyvärr försämrade dock dessa företag kraftigt
fisket i ån.
Även på andra områden
blev det förändringar. Under 1940-talet byggdes Norrbottens
Järnverk i Luleå och det kom att ge årsarbete åt
många av bygdens söner. Landsbygdens obesuttna behövde
inte längre säsongsarbeta på sågverken under
sommaren och ta nödhjälpsarbete under vintern. Efter kriget
ökade också byggnadsverksamheten i Luleå. Svensk
industri gick för högvarv på 1950- och 1960-talen,
alla fick det bättre. Bilismen och televisionen gjorde sitt
intåg på den svenska landsbygden i takt med stigande
levnadsstandard. I televisionens barndom, i början på
1960-talet var bildkvalitén ofta dålig, det ”snöade”
på skärmen. Detta inspirerade byaskalden John Sandberg
till följande skaldestycke:
Midvinternattens köld är
hård
frosten i tallarna glimmar
på gårdarna står mången Folkvagn och Ford
att starta dom tar säkert timmar
Snön den syns på
mången TV-mast
den yr också tätt över skärmen
som bullsmeden Gösta sålt i all hast
den tinar inte bort i värmen
TV är nutidens melodi
för den som gillar åka skider
på finfint spår kan du åka i
på TV-rutan i sommartider
På TV-rutan man sitter
och glor
till ända in på natten
ibland så kan man se att de gror
i den Björklundska tangorabatten
Om några timmar så
sover man gott
medan snön lyser vit över taken
ty sängen är skön för stort och för smått
blott den som fått restskatt är vaken
Byggnadsbeståndet förändrades
också ute i byarna och det gamla fick ge vika för moderna
villor och välansade rabatter. Dessutom genomgick jordbruket
en hårdhänt strukturomvandling och antalet aktiva bönder
minskade drastiskt på 1960- och 1970-talet. En näring
med rötter i medeltiden, ja kanske rentav tusenårig,
gick slutligen ur tiden vid millennieskiftet år 2000!
|
Långnäsbor på väg till
myrslåtter någon gång på 1930-talet.
Foto Adolf Hjort. |
|
|
Moderna skördemetoder sommaren
1990. Foto Bengt Johansson. |
|