Skolor och skolbygge
Gammalt tillbaka så undervisade
klockaren socknens barn i läsning och redan under 1700-talet
var läskunnigheten stor i Sverige. År 1825 inrättade
Karl XIV Johan en skola vid Selets bruk, som undervisade både
flickor och pojkar i bygden. År 1842 kom folkskolestadgan
som innebar obligatorisk skolgång för alla barn. I Nederluleå
socken fanns till en början ambulerande småskole- och
folkskolelärare. År 1854 utsågs den nyutexaminerade
folkskolläraren Jonas Åslund till ambulerande lärare
i den södra delen av socknen. Han kom bl a att tjänstgöra
i Ale, Alvik och Långnäs byar.
I Alvik avsattes mark för skola
vid laga skiftet och byamännen uppförde skolhus, bestående
av skolsal och två små bostadsrum för lärarna.
Detta skolhus revs sedan och flyttades till Alviksträsk år
1905. Därefter bedrevs undervisningen i några gårdar
i byn, innan en ny skola uppfördes 1906. Den bestod av två
skolsalar och en byasal på nedre plan och på övre
plan bostad för två lärare. Åren 1937-38 ombyggdes
skolan och fick det utseende den har haft fram till idag, då
den åter genomgår en en föråndring med syfte
att omvandlas till bostadslägenheter.
I Långnäs skedde undervisningen
till en början i tillfälliga lokaler som byborna erbjöd
och så förblev det till laga skiftet 1870. Då avskiljdes
en skoltomt och uppfördes en mindre skolbyggnad på byns
samfällda mark. Det huset fick sedan fungera som skola i några
decennier, men eftersom det inte var i bästa skick så
började man fundera på en upprustning av huset 1905.
Under några år var allt
frid och fröjd, men den 26 februari 1910 sammanträdde
byalaget och diskuterade ifall man skulle bygga en helt ny skola.
Förslag från skolnämndens ordförande, kyrkoherde
Albert Nordberg, gick ut på att man skulle samarbeta med Alvik.
I Långnäs skulle småskola byggas och i Alvik folkskola.
Det motsatte sig byamännen i Långnäs och beslöt
bygga egen små- och folkskola. Frågan var bara var?
Två läger bildades, där
minoritetsgruppen föreslog ett skolbygge på bydelen Sanden
och den andra gruppen ett inköp av en tomt av bagerskan Mina
Engström. Minoritetsgruppens förslag stöddes av skolnämnden,
men det var byns tongivande bönder som tillhörde majoritetsgruppen.
Resultatet blev slutligen ett skolbygge på den plats där
den gamla skollokalen stod, vilket gav upphov till många och
långa tvister inom byn.
När det gamla skolhuset skulle
säljas på auktion övertog helt enkelt majoritetsgruppen
stommen från huset och uppförde ett nytt skol- och byahus
på samma plats som det gamla. Mot detta reagerade den andra
gruppen och lämnade in stämning till tingsrätten
för egenmäktigt förfarande. Under åren 1915-19
cirkulerade ärendet i rätten inte mindre än nio gånger!
Problemet löstes slutligen genom
laga delning av skoltomtens samfällda mark. Tomten styckades
i 24 mindre delar, där den minsta lotten var 30 cm bred. Majoritetsgruppen
erhöll sina lotter i anslutning till skolhuset och de övriga
runt om. På så sätt behövde man inte flytta
huset. Det sägs för övrigt att en mindre stenhälla
på tomten fick hela fyra ägare!
Service och uppvärmning av huset
sköttes sedan av majoritetsgruppens bönder. Efter en del
år avtog verksamheten och Långnäs barn började
gå i skolan i Alvik och byggnaden köptes av baptistförsamlingen,
som renoverade huset och gav det namnet Betel. Det kom sedan att
tjäna som församlingshus fram till slutet av 1900-talet,
då det försåldes till en privatperson som har renoverat
byggnaden och nu hyr ut lägenheter.
|
Långnäs skol- och byahus, senare
baptistförsamlingens lokal Betel. Foto Adolf Hjort. |
En skoldag för 100 år sedan
I boken "Ladornas Bygd del 2"
skriver f d läraren, kommunalmannen och amatörfotografen
Adolf Hjort om hur det var att gå i skola i Långnäs
för 100 år sedan.
Adolf föddes 1896 i Alvik och
flyttade med sina föräldrar till Långnäs 1901.
År 1905 inskrevs han tillsammans med nio andra barn i skolan.
Det var då en varannandagsskola med småskola i klass
1 och 2, storskola i klass 3 till 6.
Skolbyggnaden, som värmdes upp
med en gjutjärnskamin, bestod av ett rum och en kammare. Kaminen
fick barnen turas om att sköta och elda i. När de hade
hand om eldningen fick de börja en timme tidigare för
att hinna få varmt i lokalen. De skulle då också
fylla på lamphusen med fotogen.
Den första tiden barnen gick
i skolan fick de lära sig alfabetet från plancher och
siffror från räknestavar. I de tre första klasserna
fick de lov att skriva på griffeltavlor vid räkning och
skrivning. Vid uppsatsskrivning fick barnen skriva efter det lärarinnan
läste upp för dem. I de högre klasserna fick de använda
skrivböcker och stålpennor med bläck vid uppsatsskrivning.
När man kom upp i 3:e klass fick
man hålla sig med följande böcker fram till skolgångens
slut;
• Katekes, Luthers hela
• Biblisk historia, Norlén-Lundgrens hela
• Geografi, Sverige utförligt, övriga europeiska
länder översiktligt
• Historia, Odhners mindre
• Naturkunnighet, Berg-Linde, om människan, valda djur
och växttyper
• Räkning, Bergs räknelära, 1.018 tal
Utöver dessa böcker
fanns också folkskolans läsebok, Bibeln samt ett exemplar
av Sven Hedins upptäcktsfärder och Nils Holgerssons underbara
resa.
Adolf berättar även
hur lässugen han var, men att de inte hade några böcker
hemma och från skolan fick man inte låna hem något.
Till slut fick han låna en Bibel av en granne under fem dagar.
Han säger att han aldrig läst så mycket i hela sitt
liv som under dessa dagar.
|